onsdag 12 december 2007

Konstigt folk eller trevliga prickar?

Holländare är riktigt artiga och trevliga människor, jag vill berätta 2 saker som som jag reagerar på och tyckte till en början var märkligt men nu vill ta med mig hem.
1. Varje lunch som jag slår mig ner vid ett bord och det redan sitter folk där så säger dom "smaklig måltid". Alltså, om du på ditt jobb/skola sätter dig ner för att börja äta så säger de som redan sitter där smaklig måltid, trevlig.
2. När någon i familjen fyller år så grattar alltid holländarna alla i familjen, så ex. när Malin fyllde år i November så kom mina kollegor fram till mig och tog mig i hand och grattulerade MIG så mycket, dom har aldrig ens träffat henne men det hör till artigheterna.
Vad tycker vi om detta, bra eller anus?

1 kommentar:

Anonym sa...

Satt och kikade lite på din blogg. Hittade den genom facebook. =) Blev ju nyfiken på vad som händer i ditt liv. Kan bara inte låta bli att dra en paralell till tjeckerna som jag fått leva med sista halvåret. (Jag pluggar i Prag.)Redan första veckan fick jag lära mig vad det innebär att handla i ett land som förr styrdes av kommunismen. Jag ville köpa te. Kommer till kassan, prismärkningen fungerar inte. Hon frågar mig vad det kostar och jag svarar vänligt att jag inte såg något pris. Konsekvensen blev att hon lade mitt te i en korg bakom sig och förklarade att då får jag inte köpa det. Tro mig, jag skulle gärna ta lite av holländarnas vänlighet.