onsdag 16 december 2009

Vit jul?

Ska vi få en vit jul iår?
Länge såg det ut att bli en grå och regnig jul, men prognoserna pekar mot att det ska bli en vit torsdag nästa vecka och det är ju bara att hoppas att det stämmer.
Samtidigt är man ju orolig som det sett ut de senaste åren om ens dotter kommer att få uppleva en vit jul (som hon kommer ihåg själv).
Alla gör idag mer och mer för miljon, små små saker men det är ett steg i rätt riktning men är det försent?
Imorse kom jag på mig själv med 2 små miljöförbättringar sen förra året.

1. Ny mer miljövänlig bil än förra året
2. Bilen avstängd när jag skrapade rutorna och sparar att motor går kall på tomgång i flera minuter innan jag åker iväg.
Små skillnader, men om alla i Storsthlm gjorde samma varje morgon (uppskattning på 200.000 åker bil varje dag, och skrapar rutan i 3 minuter innan man åker iväg) så blir det 10.000 (ca 416 dagar, om mina uträkningar stämmer) timmars tomgångskörning helt i onödan varje dag, bilen hinner inte bli varmare på dessa 3 så tänk på det nästa gång ni skrapar rutan och vill göra nåt liiitet för miljön.

4 kommentarer:

Anna sa...

Eller så kan man göra något ännu bättre. Skaffa en motorvärmare! Tänk på det nästa gång du sätter dig i en iskall bil;)

fredo sa...

Hmm, motorvärmare (kupevärmare) drar el, en del el då effekten ofta är 1000W vilket innebär att det drar extra (onödig) el.
Diesel- eller bensinvärmare säger sig självt, det drar diesel eller bensin för att fungera. Fast motor- och kupevärmare är bra mycket mer miljövänligt än att låta bilen gå på tomgång :)

Wirvelwinden sa...

Är det därför du driver ett lastbilsföretag!? Om alla lastbilar i sverige var häst och vagn istället skulle vi kunna ha bilarna på hela vinter vintern på tomgång och ändå tjäna på det. ;)
Förresten kan man ha motorvärmare på om man har rätt el, jag har vattenfall och betalar 3 öre kw timmen extra för att ha vind el! Då kan man köra massor med kupevärmare, så länge det blåser förstås, och det gjorde det idag kan ja lova!

fredo sa...

Wirwelwinden (Känner jag dig)
Om du kommer på något bättre sätt att få ut varor i den kvantitet vi gör på ett miljövänligare sätt så kommer du bli biljonär.
Vi har senaste miljöklassen på våra lastbilar och även BioGas Drivna lastbilar. Vi lämnar alltid 2 offerter när vi söker nya uppdrag, en offert med enbart BioGas bilar och en med diesel, skillnaden är alldeles för stor i pris och Dieseln vinner tyvärr.
Kanon att du använder Vindkraft, men det är inte du utan massan som inte använder vindkraft, du har fattat vinken.. jag bara skrev detta som ett exempel då jag varje dag ser massor av folk köra på tomgång.