torsdag 7 februari 2008

Tre Skilling Banco


Läste precis i tidningen att detta svenska frimärke är det dyraste i världen. Det kanske har varit det dyraste länge, men nu är det försäkrat till 58 miljoner kronor... för en pappersbit?
Ok, Storyn som jag känner till är att detta frimärke ska vara grönt och när de på posten skulle börja trycka detta så hade de glömt att ändra färgen från det märke de tryckt innan så de första tre skilling banco märkena blev också gula. Ett enda känt exemplar finns kvar i världen av detta märke som trycktes 1855 och därav dess värde.
Undra om det finns kvar något grönt original märke, för i min värld så har jag sett detta tre skilling märket säkert 20 gånger under mitt liv på bild, men jag har aldrig sett ett grönt original märke vilket gör det gröna märket mer exklusivt för mig och säkert många andra.

Inga kommentarer: