måndag 9 maj 2011

Ny fjärrkontroll

Kanske konstigt att blogga om en ny fjärrkontroll men jag måste få berömma Logitech för en förstklassig fjärrkontroll.
I helgen så förstörde Ella vår fjärrkontroll till digitalboxen vilket resulterade i att vi bara kunde se 1:an då vi inte kan byta kanal på boxen, vi behövde alltså en ny fjärrkontroll.
Skulle vi köpa en billig kopia som antagligen fungerade att byta kanal men inga knappar stämmer? Skulle vi beställa en originalfjärr och njuta av 1:an och våra licenspengar i någon vecka? Nej, jag bestämde mig för att prova på att köpa en multifjärr som kan styra flera enheter.
Jag har tidigare köpt några sånna som jag slängt iväg efter någon vecka så nu läste jag på och kom fram till att Logitech Harmony one verkade bra.
1.100:- senare så sitter jag här och njuter, vilken jäkla smart fjärrkontroll.
Inte bara att den är snygg, den är brutalt enkel och den ersätter verkligen alla andra kontroller utan strul, visst är det lite krångel att installera alla produkter men sen är den en dröm att använda.
Med en knapptryckning slår den på TV:n på rätt kanal och sätter igång boxen, utan att växla mellan enheterna på dosan så styr den kanalerna på boxen men volymen på TV:n.

En knapptryckning till som jag döpt "titta på DVD" så ändrar den TV:n till rätt kanal, stänger av boxen och drar igång DVD-systemet, magiskt smart kontroll.
Läste just att den kan styra alla andra enheter som, ljus, gardiner, lampor och annat som sänds via IR (det finns en Logitech som även klarar radiovågor men den kostar 2000:-)
Nu när vi plockar upp vår A/C så kommer vi kunna styra den via kontrollen också, funderar ni på ny kontroll, så köp denna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grym fjärrkontroll! Vi har ju haft vår i två år nu och är toknöjd. Kostade nästan dubbelt så mycket då :(
Men så har jag sett multifjärrkontroller som kostar 50 000 kronor så man ska antagligen inte klaga :)

Har köpt lite tilläggsgrejor till den, bl a så att den kan styra allt på PS3:an via bluetooth. Kan säga att man använde det några veckor sedan gick man tillbaka till det vanliga, styra PS3:an med Sixaxisen.
Styrde också ljuset (Nexus) men till sist var det ändå smidigare med originalfjärrisen.

Men att bara trycka på "Spela spel" eller "Titta på DVD" och den ställer in alla apparater rätt och korrekt ljudvolym etc... det är grymt!

Btw... allt bra annars? Längesen vi hördes! Ni måste komma över nån dag!